Silent Night. O Holy Night. It’s Christmas Eve, one of the most important days of the year for the millions of Christians worldwide.

As I run a few errands, I suddenly feel disappointed. It dawns on me that people simply do not say “Merry Christmas” anymore. Have they forgotten? Do they know it’s Christmas?. Are they afraid of something?. Many stare blankly at their cell phones; others offer a joyless and empty gaze.  So I decide to perform the ultimate Christmas experiment. When I happily wish them a “Merry, Merry Christmas”, they regard me with curiosity at first. Then I notice a spark of recognition in their neuronal network, a connection is made – again. Their eyes grow bigger as a smile forming on the corners of their mouths says “Merry Christmas” back. Do you hear what I hear?. It feels indeed like a Christmas miracle.

Let’s not forget the real meaning of Christmas. Let’s celebrate.

Do not let it fade away. Do not be afraid. Say it. Proud, Loud and Clear.

Merry, Merry Christmas!!

A principios de este verano, el Ministerio de Salud, a través de la Agencia de Alimentos y Medicamentos -en inglés, FDA- advirtió de los efectos negativos del consumo excesivo de los anti-inflamatorios no esteroideos (AINES), que puede llevar al desarrollo de enfermedades cardiovasculares.

Esta noticia no debería ser motivo de alarma ni dejar de tomar medicamentos anti-inflamatorios de golpe. Al contrario, se trata de actuar con sentido común y ser consciente de los efectos de tomar medicamentos sin control – de manera consciente o no.

Desde hace varios años se sabe que los AINES aumentan el riesgo de padecer enfermedades cardiacas. Este riesgo se eleva aún más si se tiene una edad avanzada, si se padece obesidad, si se fuma y si se tiene hipertensión e hipercolesteremia. En estos casos, lo que se debe hacer es consultar con el médico de cabecera. El mensaje que debe prevalecer para cualquier tipo de medicamentos es la necesidad de seguir las instrucciones del médico, tomar la dosis recomendada durante el periodo de tiempo indicado. Nunca se deben automedicar o incrementar la dosis por iniciatia propia. Si se padece una enfermedad crónica que requiere el uso continuado de AINES, lo mejor es seguir el consejo de nuestro médico, que regulará la dosis adecuadamente y buscará medicamentos alternativos si es necesario.

Tener una actitud positiva frente a la vida y llevar un estilo de vida sano con dieta y ejercicio siempre ayudan y pueden contribuir a disminuir la dosis de medicamentos que necesitamos.

 

 

Early this summer, the Food and Drug Administration (FDA) issued a warning against anti-inflammatory drugs, specifically NSAIDs (non-stereoidal inflammatory drugs) and its abuse being a contributing factor to developing cardiac disease. This news need to be both delivered and received with a grain of common sense. It does not mean that we shouldn’t take one more pill. It is a friendly warning to those who systematically abuse these drugs – whether consciously or unconsciously.

It is no secret that NSAIDs increase the risk for those who already suffer a heart condition. The risk goes even higher if we add other factors such as being overweight, smoking, being of advanced age, having hypertension or high cholesterol.

The smart thing to do is to consult with your doctor on the matter. The important thing is use common sense when taking NSAIDs, or any other medication: follow your doctor’s advice at the indicated dose and only for the amount of time needed. Do not self medicate yourself or increase the dose on your own. And if you need medication on a daily basis due to a chronic condition, your doctor will help you navigate its potential side-effects or combine with other medication. And a healthy lifestyle and an optimistic lookout on life might also add beneficial effects to reduce the dose required.

El ejercicio es indudablemente una fuente de salud para nuestro organismo. Una actividad física moderada de unos 15 minutos diarios reporta beneficios importantes para nuestra salud, disminuyendo nuestro riesgo de desarrollar enfermedades cardiovasculares como la diabetes o la hipertensión.

Con la ayuda de la tecnología, hoy en día podemos conocer exactamente los pasos que damos, las calorías que consumimos, nuestra ritomo cardiaco y otros datos que nos ayudan a conseguir nuestros objetivos. Una vez los conseguimos, se trata de incrementar estos objetivos y aumentar la actividad física.

A pesar de que se han realizado varios estudios, nadie sabe a ciencia cierta cuántos minutos al día son realmente necesarios ni el tipo y ritmo de actividad física pero lo importante es que cualquier tipo de actividad, por pequeña que parezca, contribuye. ¡Así que todos a moverse!

 

Mens sana ins corpore sano. Exercising is essential to maintain our body and mind healthy. Moderate physical activity of 15 minutes every day keeps us healthy and prevents us from developing cardiovascular conditions such as diabetes and hypertension.

Today’s technology is one of our best allies. The advent of fitness trackers has changed how many keep healthy. These gadgets help us count calories, count steps, monitor our heart rate, and a few more items to achieve our daily goal. Once that is achieved, increasing it slightly will help become healthier.

Some studies have unsuccessfully tried to pinpoint how many minutes and what pace are the golden number to become and stay healthy. The important goal to keep in mind is that every single move is definitely beneficial and contributes to our overall health. So let’s get moving!

 

Hace tres años, un grupo de científicos reveló una nueva manera de editar la información genética contenida en nuestro genoma utilizando una técnica llamada Crispr-Cas9. Esta técnica es capaz de alterar la información genética más fácilmente y con más precisión que las actualmente conocidas. Obviamente, esta técnica podría proporcionar tratamiento para una serie de enfermedades. Igualmente, su utilización sin control podría generar una serie de problemas mayores dado que los cambios que se producen en el ADN se transmiten a la descendencia. Ésta es la gran diferencia con otros tipos de tratamientos actuales, como la terapia génica, donde las modificaciones se producen en el individuo que recibe el tratamiento pero no son hereditarias.Conviene apuntar que enfermedades multifactoriales, como el cáncer y la diabetes, no se pueden tratar de esta manera.

Esta tecnología en las manos erróneas podría causar efectos muy negativos. Y por ello la comunidad científica debate estos días sobre su uso y sobre la información que se posee actualmente, de manera que se pueda hacer un uso responsable y adecuado.

 

 

Editing the genome could open doors to cure many conditions but it could also open doors to unforeseen consequences. Three years ago, scientists revealed a new way to edit our genetic information called Crispr-Cas9. This technique is much easier and precise than previous ones and could provide the solution to certain conditions. The disadvantage is that changes are inherited and passed on to descendants. While other treatments, such as personalized gene therapy, only act on the individual receiving treatment, this new technique makes changes that are kept in our DNA information and passed on to our progeny.

While this is certainly attractive and a big step forward in research and science, it poses a great deal questions and concerns. Its use must be done responsibly and ethically to ensure no ill-use of this technology as consequences could be extremely negative. It is important to note that diseases like cancer and diabetes are not treatable using this method; they are multifactorial diseases where a number of etiologic agents play a role.

The international community now debates the use of this technique for certain conditions in the near future and the collection of data to make informed decisions to allow its use.

 

Los archivos digitales forman parte de nuestras vidas desde hace tiempo. Cada vez existen más datos digitales, como los informes médicos, que tienen un tamaño elevado y dificultan su almancenamiento. Es de vital importancia poder almacenar estos datos de manera digital y poder acceder a ellos de manera rápida, conservándo los archivos íntegros. La cantidad de archivos y su tamaño requieren inventar nuevas formas para almacenar estos datos y, como ya mencionamos en entradas anteriores, la utilización del ADN es una alternativa interesante en la que los grupos de investigación siguen trabajando para conseguir versiones mejoradas.

Una de las ventajas de utilizar el ADN para guardar información mediante el uso de la reacción en cadena de la polymerasa (PCR) es precisamente su fidelidad en el almacenaje y su bajo coste una vez comercializado. El ADN se puede guardar de manera segura a largo plazo a 4 grados centígrados. El tamaño de los archivos almacenados puede alcanzar hasta un exabyte. Las investigaciones recientes se centran en aumentar la velocidad de almacenaje y disminuir los costes. Muy probablemente recibiremos más información según avanza este concepto. Cuidado discos duros y nubes!.

 

Digital data. It has become an increasingly important part of our lives and its storage poses a challenge for many. Preserving files, such as medical records, with the possibility of retrieving them in timely manner is crucial and, certainly, not a trivial task. As the amount of files and their size increases, new and innovative ways are required. We have already mentioned the use of DNA as storage system in previous posts. The matter keeps coming back as researchers continue working on it and providing improved versions.

One of the advantages of using DNA to encode information through the use of the Polymerase  Chain Reaction (PCR) relies on its reliability and its low cost once commercialized. DNA can be safely stored at 4 degrees Celsius undisturbed for ever. The file size that can be stored in the DNA could be as big as an exabyte. Current research is focusing on increasing the storage speed and decreasing costs. We might be hearing soon again about this topic as it is a promising and organic way to store files. Watch out hard drives and clouds!

Ser optimista alarga la vida. Nos hace ser más felices y más sanos. Puede parecer una idea extraña pero se han publicado estudios de investigación que, de hecho, respaldan esta teoría. Las personas que ven el “vaso medio lleno” en lugar de medio vacío viven una vida más plena y más saludable. El optimismo se asocia con mejores resultados durante la recuperación de operaciones y en ciertas enfermedades, como por ejemplo, enfermedades cardiovasculares e hipertensión. Se cree que los efectos beneficiosos de ser optimista residen en la disminución de hormonas causantes de estrés, como el cortisol y la adrenalina, y en un aumento de nuestro sistema inmune. Así que disfruta la vida y vivirás más tiempo y más feliz!.

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